Prieskum verejnej mienky: Prináša skutočne dôveryhodný obraz?

Prieskumy sa najčastejšie riešia v spoločnosti v predvolebnom období.  Z každej strany sa na nás valia štatistiky s číslami, preferenciami a percentami. Ľudia neustále diskutujú, ktoré z nich sú pravdivé, ktoré sú ovplyvnené a či vôbec prinášajú skutočný obraz spoločnosti. 

Ako je možné, že dva prieskumy prinesú na rovnakú problematiku celkom rozdielne výsledky?

Pozrieme sa na to.

Najskôr si však vysvetlíme, čo to vlastne prieskum verejnej mienky je a ako vzniká.

Prieskum verejnej mienky: Všetko čo potrebujete vedieť

Prieskum skúma či získava informácie od širokej masy ľudí na určitú problematiku. Čo najväčšej skupine ľudí sa položí jedna alebo séria otázok, ktoré majú zodpovedať, čo si o určitom predmete myslí verejnosť. Zadávateľ prieskumu tak získava predstavu o nálade a názore celej spoločnosti. 

Predmetom prieskumu môže byť čokoľvek. Od spomínaných politických preferencií, cez názory na rôzne spoločenské udalosti až po problematiky týkajúce sa aktuálnej situácie v zdravotníctve, súdnictve či školstve – ľudí sa dokážeme opýtať na všetko.

Nejde vždy len o „veci verejné”. Práve naopak. Politické prieskumy tvoria vo väčšine agentúr len zlomok ich práce. Chcete vstúpiť na nový trh? Rozšíriť produktovú radu? Spoznať reakcie na vašu celoštátnu kampaň? Vykonať segmentáciu trhu? Prieskumy verejnej mienky sú tu pre vás.

Slovensko v malom

Samozrejme, vykonávať prieskum na celej populácii by trvalo veľmi dlho a vyžadovalo si vysoké vstupné náklady. Preto sa konajú vždy iba na určitej vybranej časti obyvateľstva. 

Pri zisťovaní celkovej všeobecnej mienky sa osloví vzorka respondentov, ktorá svojím zastúpením reflektuje celkovú verejnosť. To znamená, že jednotlivé časti obyvateľstva, napríklad dôchodcovia, mladí ľudia, rodičia či študenti sú zastúpení v rovnakom pomere, ako to je aj v skutočnosti.

Za zlomok ceny tak získavate presnú snímku spoločnosti.

Prečo na rovnakú otázku vychádzajú v prieskumoch rôzne výsledky?  

Prieskumy prebiehajú v rôznych časoch a kontextoch spoločenskej nálady. Ak chcete prieskumu medzi sebou porovnávať, musíte brať do úvahy tieto ukazovatele: 

  • komu boli otázky položené
  • o akú vzorku ľudí presne ide
  • kedy sa prieskumy konali
  • ako prebiehal zber informácií
  • aká bola použitá výberová metóda

Pri prieskumoch platí, že ak sa čo i len v jednom z týchto bodov líšia, rozdielne budú pravdepodobne aj ich výsledky. Najväčší vplyv na odpovede má však aj tak jeden konkrétny detail: Ako sú položené otázky.

Zmena formulácie otázky dokáže zmeniť aj samotný výsledok prieskumu. Celkom rozdielne výsledky dostanete, ak sa respondentov pýtate na spontánnu znalosť (úlohou je povedať prvé, čo im napadne) alebo im dáte na výber (A alebo B). 

Prieskumy overených etablovaných agentúr prinášajú obraz, ktorý sa od skutočnosti líši len minimálne. Treba však brať do úvahy, že prieskum nepredpokladá budúcnosť. Prieskum je fotkou, zaznamenaním súčasného stavu.

Nálada v spoločnosti sa neustále mení a prieskumy preto musíme vždy vnímať v širšom kontexte. Napriek tomu nie sú prieskumy vôbec zbytočne. Práve naopak. 

Prieskumy prinášajú množstvo zaujímavých podnetov pre svojich zadávateľov, určitý nadhľad a zachytávajú vývoj a reakcie verejnosti na jednotlivé podnety. 

Prieskumy sa od seba líšia časovou periódou, v ktorej prebiehajú a mechanizmom zberu. V dnešnej dobe moderných technológií existuje mnoho spôsobov, ako napríklad elektronický dotazníkový či osobných prieskumov na ulici, no medzi najčastejšie a najefektívnejšie stále patrí telefonický prieskum

Prečo si vlastne dať urobiť prieskum?

Myslíte si, že všetci sú na Facebooku? Dáta vravia, že je tam len vyše čosi polovica Slovenska. Myslíte si, že každý sa riadi „sedliackym rozumom”? Ani náhodou. Určite aj vy vo vašom okolí poznáte príklady neúspešných projektov. Zrejme za nimi bolo rozhodnutie, ktoré sa neppieralo o relevantné dáta. Škoda, že si dotyčný či dotyčná predtým nespravili prieskum verejnej mienky.

Pokiaľ máte pocit, že niečo nefunguje, ako by malo, prípadne sa chystáte investovať peniaze, čas aj energiu do nových príležitostí, odporúčame vám staviť na hard data, ktoré vás nepustia vybrať sa zlým smerom. A tie získate iba na základe správneho prieskumu.

Telefonický prieskum: Najefektívnejší nástroj, ako zistiť názor verejnosti

Určite sa aj vám stalo, že vám zazvonil telefón s neznámym číslom a vy ste ho so zvedavosťou zdvihli. Na druhej strane sa ozval hlas, ktorý vás upozornil na monitorovaný hovor a spýtal sa, či by vám nevadilo zodpovedať zopár otázok. Buď patríte ku skupine ľudí, ktorí s výhovorkou hovor okamžite ukončia, alebo k tým, ktorí radi odpovedia a vyjadria svoj názor na čokoľvek. 

Možno vás to prekvapí, no práve tých druhých je oveľa viac. Sme ľudia a radi sa delíme s ostatnými o naše názory. Vďaka tomu si firmy, spoločnosti či osobnosti môžu nechať vypracovať reálny a detailný obraz o tom, ako ich verejnosť vníma verejnosť a následne to využiť vo svoj prospech.

Ako fungujú telefonické prieskumy? 

Telefonický prieskum patrí medzi najjednoduchšie formy prieskumov pre všetkých zúčastnených, či už ste zadávateľ, respondent alebo call centrum. Zadávateľom môže byť ktokoľvek od prieskumnej agentúry, firmy, spoločnosti či verejnej osobnosti.

Na základe požiadavky, ktorá by mala obsahovať reálny cieľ a častokrát už aj špecifické otázky, call centrum navrhne presný zoznam otázok. Tie po schválení zadávateľom položí vybranej vzorke respondentov vo svojej databáze v určitom časovom rozsahu. 

Po zozbieraní stanoveného počtu odpovedí, call centrum odovzdá všetky získané informácie zadávateľovi, ktorý s nimi môže následne pracovať a vyhodnocovať z nich potrebné závery.

Prečítajte si aj: Prieskum trhu: Čo to je a ako sa robí v roku 2020

Čo je potrebné pred výskumom zvážiť? 

V prvom rade ako zadávateľ musíte vedieť, čo chcete výskumom sledovať a definovať si čo najkonkrétnejšie ciele a výsledky. Chcete poznať spokojnosť svojich zákazníkov, ich názor na vašu spoločnosť či ich vzťah k vašim konkurentom? 

Naša teória a prax hovorí jasne. V prieskumoch neexistuje zlá odpoveď, iba zle položená otázka. Tiež je potrebné si s maximálnou presnosťou definovať vzorku oslovených respondentov. To je ďalší dôležitý faktor, ktorý ovplyvňuje výsledný obraz celého prieskumu a jeho využitie v praxi.

Prečo sú telefonáty najefektívnejší a najobjektívnejší prieskum?

Aj keď sa možno na prvý pohľad telefonáty vo všeobecnosti môžu zdať ako nie veľmi sympatický spôsob prieskumu, naše dlhoročné skúsenosti hovoria presný opak. Oproti osobným či elektronickým prieskumom majú pre zadávateľov telefonáty niekoľko významných výhod: 

  • Možnosť následnej kontroly 

Najdôležitejšou výhodu je možnosť spätnej kontroly údajov, pretože všetky hovory sú monitorované, nahrávané a uložené v archíve. Preto si ako klient viete kedykoľvek prejsť odpovede respondentov, preveriť si, či dobre porozumeli otázkam a tiež nájsť množstvo nových postrehov, ktoré ani neboli súčasťou prieskumu ako takého. Častokrát sú pre klientov najcennejšie práve tie informácie, ktoré možno nechtiac prehliadali alebo by im vôbec nenapadli. 

  • Presný a nenáročný prieskum

Pri osobných telefonátoch platí zlaté pravidlo „Raz počuť je vždy lepšie ako stokrát čítať.” Pri zostavovaní otázok dbáme na ich jednoduchosť a zrozumiteľnosť, čo platí aj pri výbere skúsených operátorov, ktorí komunikujú s vybranými respondentami.  

V našom call centre, na rozdiel od iných, sú naši operátori fokusovaní iba na jeden aktívny projekt, aby klientom podávali skutočne presné informácie.

  • Získate skutočne pravdivý obraz

V prípade, že sa niektorá zo strán v komunikácií stráca, napríklad nerozumie otázkam či odpovediam, pri telefonických dialógoch vždy v reálnom čase dochádza k upresneniu všetkých nejasností. Tým sa pravdivosť prieskumu zvyšuje. Vy sa ako klient môžete spoľahnúť, že dostanete skutočný obraz verejnej mienky.  

  • Jedna z najrýchlejších foriem prieskumu

Pri telefonátoch všetky odpovede dostávame okamžite. Vďaka tomu ich vieme zadávateľom doručiť oveľa rýchlejšie. To platí nielen v porovnaní s ostatnými formami prieskumu, ktoré je potrebné následne spracovávať a vyhodnocovať, ale aj v porovnaní s celkovým trvaním prieskumov. Telefonické prieskumy vieme v prípade potreby urobiť aj na počkanie, do niekoľkých hodín.

  • Finančne nenáročný a vytvorený na mieru pre každého klienta

Väčšina klientov oceňuje hlavne finančnú stránku, ktorá v pomere cena-výkon jednoznačne vedie. My zas po rokoch skúseností oceňujeme unikátnosť dotazníkov, ktoré sú zostavené každému zadávateľovi zvlášť a tým sa vieme dopracovať k hodnotným výsledkom pre každého klienta.

Stavte na správne call centrum

V prvom rade myslite na to, že aj keď sa to môže zdať jednoduché, ako vo všetkom je potrebné mať pri sebe správneho partnera. Preto v našom centre zamestnávame iba profesionálny, neustále sa školiaci a zlepšujúci tím špecializovaných operátorov. 

Vďaka moderným technológiám vieme zvyšovať efektivitu, presnosť a rýchlosť zberu potrebných údajov z oblastí ako: 

  • Znalosť vašich produktov alebo služieb
  • Vnímanie a imidž vašej značky
  • Nákupné správanie vašej cieľovej skupiny
  • Cenová senzibilita
  • Spokojnosť vašich zákazníkov
  • Potenciál trhu
  • Monitoring cien na trhu
  • Politické prieskumy

Využitím najnovších technológií sa nám darí zlepšovať nielen prieskumy pre našich klientov, ale aj pre respondentov. Spolupracovali sme už s mnohými spokojnými klientami z rôznych odvetví a máme preverené databázy respondentov, s ktorou vieme získať potrebné informácie.

Neváhajte nás osloviť s konkrétnym zadaním, ale aj jednoduchou predstavou a spolu určite nájdeme najlepší spôsob, ako sa dopracovať k informáciám, ktoré vám pomôžu dosiahnuť vaše ciele. 

Zanechať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy